torsdag 6 augusti 2009

Hotei.

Hotei, av Utagawa Kuniyoshi


Igår arbetade jag vidare på den kitsune påbörjades innan min avresa. Än behöver jag en del stöd vad det gäller design och sammanfogande av motivets olika element, men det tekniska arbetet framskrider med god fart. Det kändes mycket bra att vara tillbaka i studion och den kreativa och positiva anda som råder där. Jag försökte bidra lite till den genom att ta med mig en gåva från Hong Kong: en liten statyett föreställande Budai (på japanska Hotei) en av de sju lyckogudarna.
Ibland refererar man till honom som "den skrattande buddhan"eller "den tjocka buddhan", och det stämmer att vissa buddhistiska traditioner förhåller sig till honom som en boddhisattva. Inom japansk mytologi är hans roll dock främst som lyckogud, en symbol för förnöjsamhet och överflöd. I Kina är statyer av honom en vanlig syn på restauranger, butiker eller andra ställen där affärsverksamhet bedrivs.
Jag hoppas och tror att han kommer att passa bra in på Horimatsu-skolan. Om inte annat så pryder han sin plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar