onsdag 18 mars 2009

Vår

Att vakna på morgonen av mild vårsol ger bästa tänkbara starten på dagen. Det är ett löfte om att de mörka vintermånaderna äntligen är över och att nya tider stundar. Slut på isande kyla, drivor av snö och dagar där solen går ner kl 15 - välkommen värmande solljus, dropp från taket och ljusa kvällar!

Det är svårt att inte känna optimism dessa första pirrande dagar av vår, trots att jag egentligen vet att snart kommer snön igen, och att isen kommer att lägga sig över vattenpölarna. Det kliar i fingrarna att få starta igång nya projekt, skrivna såväl som av ett annat slag. Jag har ägnat morgonen åt mina designer, sittande vid köksbordet med solljus i ögonen och med en katt i knät. Det kändes lättare nu, som om att det långsamt håller på att ge sig. Men flödet är lite hämmat, lider troligtvis fortfarande av lite kramp efter de senaste veckornas anspänningar och osäkerhet. När minnet av det har smält bort, tillsammans med snön, kommer linjerna nog att återfå sin frihet och fulla rörelse. Men jag vet vad jag söker nu, och letandet börjar att ge resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar