fredag 11 september 2009

In med det nya...

Detalj av verk av Yoshitoshi, 1868
Aldrig har konflikten mellan det nya och traditionen varit större. I alla fall inte i mitt liv. Jag har jobbat hårt de senaste veckorna med att lära in nya rutiner och arbetsuppgifter, lära känna nya människor och finna ett nytt sammanhang. Och jag trivs. Den nya arbetsplatsen är underbar på alla sätt och vis, arbetet är i överlag stimulerande och jag känner att jag växer i den nya rollen.

Samtidigt längtar jag till en liten vindsvåning med små fönster i taket, buddhor i olika former och doften av rökelse. Orden på papper kan inte riktigt mäta sig med bilder på hud. De ska väl inte göra det heller – det är dumt att jämföra två så vitt skilda företeelser. I mätandet och vägandet skulle ingen av sakerna komma till sin fulla rätt och en av dem skulle vara tvungen att ge vika för den andra i slutänden. Så behöver det inte vara. Jag får helt enkelt försöka finna ro och vänta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar