tisdag 14 juli 2009

Som en snigel.

Är det något som min tid som deshi borde ha lärt mig så torde det väl vara att det sällan är lönt att irritera sig över saker, samt att tålamod är en dygd som kan ta en långt i livet. Inte för att själva lärlingsskapet i sig är någon källa till irritation – absolut inte – men för att man då och då stöter på patrull i sitt arbete och tvingas lägga långt mycket längre tid på en detalj än vad man inledningsvis hade förväntat sig.
Idag var en sådan dag. I tre timmar satt jag och försökte arbeta rent en skiss för att kunna göra en stencil av den direkt imorgon. Men åh, vad karpens fjäll satte krokben för mig. Det som hade kunnat ta en kvart och sedan lämnat utrymme för annat skissarbete som hänger över mig, så blev jag sittande med fjällen. De hoppade över papperet, lade sig omlott och på tvären, men såg aldrig riktigt bra ut. Gång på gång fick jag avbryta och ta det hela från början igen. Jag upplevde dock inte den våldsamma frustration som annars har varit nära till hands när skissarbetet har gått dåligt (vilket jag tolkar som ett gott tecken och ett steg framåt, på ett rent personligt plan).

Envisheten belönade sig. Snigeln kom upp på berget. Imorgon blir det till att arbeta med en design baserad på en koi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar